Pandemie koronaviru ukázala, že mnoho organizací může pracovat zcela na dálku, ale také odhalila nevýhody práce na dálku. Touha po osobní spolupráci, ale bez rizik a dojíždění, přiměla některé zaměstnavatele, aby zvážili model „hub and spoke“ pro své provozovny.
Nevýhody homeoffice
Velká část Evropy a USA se nachází po druhé vlně pandemie, což opět dokázalo, že mnoho organizací může fungovat, zatímco jejich pracovníci jsou místo v kanceláři zcela doma. Pro mnoho zaměstnanců to přineslo úlevu od drahých, časově náročných a zničujících životních podmínek dojíždějících. A zaměstnavatelé si bezpochyby budou klást otázku, zda jejich kanceláře stojí za to, i když pandemie zcela ustoupí.
Ale Covid-19 také odhalil stres a napětí, které se objevují po delší době homeoffice. Průzkum amerických pracovníků architektonickou firmou Gensler zjistil, že 74% pracovníků doma postrádá sociální aspekt kanceláře a přes širokou škálu dostupných digitálních nástrojů 55% uvádí, že spolupráce s ostatními je těžší.
To vyvolává poptávku po hybridním přístupu, říká Mark Shepherd, investiční manažer v startupové společnosti rizikového kapitálu Beringea. "Lidé jsou zvyklí pracovat na dálku, ale budou i nadále chtít interakci buzzy co-workingového prostoru," vysvětluje. "Lidé určitě chtějí schopnost pracovat z domova, ale ne pořád."
Jedním ze způsobů, jak využít výhody homeoffice, a přitom stále poskytovat příležitosti pro osobní spolupráci, je model „hub and spoke“ pro kancelářské prostory, ve kterém společnost poskytuje malé, satelitní kanceláře blíže obytným oblastem, které zaměstnanci mohou příležitostně využít.
Co je model "hub and spoke"?
„Podniky mohou provozovat veškerou práci na místě společnostií nebo „hub“, kam zaměstnanci cestují méně často, a současně zvyšovat počet „spoke“- menších, satelitních kanceláří rozmístěných po městě blíže k místu, kde zaměstnanci žijí,“ vysvětluje Mathieu Proust, generální ředitel, UKI a rozvíjející se trhy u globálního spolupracujícího poskytovatele prostoru WeWork.
"Tím se minimalizuje doba jejich dojíždění a zaměstnanci se spojí, aby mohli pracovat v týmech," dodává. "To, co bylo kdysi hlavním ústředím, se může stát méně přeplněným a dokonce se může zmenšit."
Model si získává pozornost: zpráva zveřejněná minulý měsíc personální agenturou Robert Walters Group ukázala, že více než třetina (37%) vedoucích pracovníků ve Velké Británii a Irsku uvažuje o redukci svého primárního kancelářského prostoru na menší satelity blíže k místu, kde zaměstnanci žijí.
Technologické společnosti patří mezi ty, které přecházejí na model „hub and spoke“. Minulý měsíc oznámil generální ředitel společnosti Google Sundar Pichai plány na rozšíření kanceláří hub pro flexibilnější pracovní budoucnost, uvádí zpráva Business Insider.
V srpnu představil gigant elektronického obchodu Amazon plán na vytvoření šesti „technologických center“ v Dallasu, Detroitu, Denveru, New Yorku, Phoenixu a San Diegu. Ty se připojí k portfoliu 17 společností v severoamerických městech poblíž obchodních center a univerzit.
A v červenci představil japonský poskytovatel technologií Fujitsu svůj nový plán Borderless Office, který zahrnuje „rozšíření satelitního kancelářského prostoru a poskytnutí infrastruktury rovnocenné infrastruktuře "hub office“, aby si jeho zaměstnanci mohli užít flexibilnější pracovní život.
Hub-and-spoke co-working
Společnosti bez hlubokých kapes těchto nadnárodních firem by mohly mít problém drasticky znovu zainvestovat do svých portfolií nemovitostí, zejména v tomto obtížném období. Poskytovatelé co-workingu tvrdí, že jejich služby nabízejí cenově dostupnější řešení.
Jedním z takových poskytovatelů je malajsijské WORQ, které poskytuje flexibilní pracovní prostor pro startupy, malé a střední podniky a velké organizace. Asie byla v posledním desetiletí svědkem boomu co-workingu: mezi lety 2014 a 2017 došlo podle průzkumu realitní firmy JLL k 150% nárůstu počtu coworkingových prostor v asijsko-pacifickém regionu.
„Malajsie je podle regionálních standardů stále pod průměrem,“ vysvětluje Christina Choong, vedoucí rozvoje podnikání ve WORQ. "Myslím, že regionální průměr v Asii je přibližně 3% , a stále jsme někde pod hranicí 1%."
Model "hub and spoke" je obzvláště vhodný pro malajská města, říká Choong. "Na okraji hlavních měst žije spousta lidí, a právě zde lidé požadují kancelářské prostory," vysvětluje. "To, co vidíme, je vzestup počtu lidí, kteří chtějí mít stůl na dva až tři měsíce, protože nevědí, kdy budou moci zpět do kanceláře." Zároveň jim připadá velmi rušivý domov, kde žijí s nimi děti a děje se vše možné. “
Dodává, že dalším hnacím motorem pro model "hub and spoke" je kontinuita podnikání. "Ve svých prostorách máme velké banky, které používáme pro plánování kontinuity podnikání." Větší korporace se velmi vážně dívají na strategie, aby se vyhnuly scénáři, kdy jedno velké ústředí zasáhne Covid a pak nikdo nemůže jít do práce, strategie, které nějakým způsobem rozdělují pracovní sílu. “
"Výsledkem je, že poptávka po kvalitních a dobře udržovaných prostorech stále roste," říká Choong.
Způsob, jakým pracujeme, vždy formoval geografii měst a velkoměst. Katalyzací přechodu na kancelářské strategie typu „hub-and-spoke“ by jedním z dlouhodobých účinků pandemie mohl znamenat konec dojíždění z měst a revitalizace satelitních měst a předměstských částí.
Zdroj:// Techmonitor