První etapu ovlivnila pandemie koronaviru. Její výstavba měla odstartovat již před půl rokem. Vedení developerské společnosti Sekyra Group ale tvrdí, že vliv koronakrize na projekt lze prozatím považovat za okrajový.
Smíchov City je plánován na 22 hektarech bývalého nákladového nádraží na Smíchově. Projekt má zahrnovat přibližně 400 tisíc metrů čtverečních komerčních, bytových a obchodních ploch. Plány počítají také se dvěma rozlehlými parky, jedním pro sportovní aktivity, druhým pro relaxaci. Developer projektu, společnost Sekyra Group, odhadl celkové náklady na 20 miliard korun.
Bydlení pro 3300 Pražanů
„Smíchov City je z pohledu rozvoje Prahy jedním z klíčových projektů. Nová čtvrť nabídne domov 3300 lidem a vytvoří 9000 nových pracovních míst. Projekt je unikátním příkladem úspěšné spolupráce mezi městem, občany a developerem,“ říká Marek Vácha, tiskový mluvčí Institutu plánování a rozvoje (IPR).
Luděk Sekyra, předseda představenstva společnosti Sekyra Group, zdůrazňuje, že prioritou projektu je veřejný prostor, jenž je pro město velmi cenný. „Tím se lišíme od mnohých investorů, kteří zpravidla maximalizují objemy na úkor ploch s veřejnou funkcí. Poprvé v našem hlavním městě jsme aplikovali model komplexní transformace rozsáhlého brownfieldu,“ tvrdí Sekyra.
První fáze projektu, s jejíž výstavbou se nyní začíná, bude zaměřena převážně na bydlení. To doplní kanceláře a služby.
„V nastalé situaci bylo přece jen komplikovanější jednání s dodavateli, ale také jsme chtěli pro větší míru jistoty před zahájením stavby dosáhnout alespoň 20procentního předprodeje,“ zdůvodňuje zpoždění Leoš Anderle, výkonný ředitel Sekyra Group. Dodává, že pandemie koronaviru, respektive její první vlna, má prozatím na projekt pouze marginální vliv.
V první etapě hodlá developer postavit ve dvou blocích 400 bytů, z nichž na trh bylo dáno 195 jednotek. „Prodej jsme zahájili v březnu tohoto roku, tedy v tom nejproblematičtějším období, dnes máme 45 procent bytů prodaných,“ upřesňuje Leoš Anderle. Za nejlevnější byty 1+kk zaplatí zájemce necelých 5,5 milionu korun.
Dle developera je značný zájem i o kanceláře, první etapa počítá se zhruba 8000 metry čtverečními. Poptávka po obchodních prostorech, které vzniknou v parteru budov, prý převyšuje nabídku. „Přitom obchodní prostory v parteru v tomto rozsahu žádný jiný projekt v Praze nenabízí,“ říká Anderle s tím, že obchodní plochy budou v přízemí všech budov, aby byly veškeré potřebné služby v místě.
Výstavba první, severní části má trvat 28 měsíců. V soutěži na její podobu zvítězila kancelář Kuba&Pilař architekti. Na projektu spolupracuje s dalšími šesti architektonickými firmami.
Česká spořitelna změní sídlo
Dominantou druhé etapy Smíchov City bude centrála České spořitelny, do níž banka v roce 2025 hodlá přesunout svých 3500 zaměstnanců. Česká spořitelna chce svůj kampus otevřít veřejnosti. Poskytne prostor pro služby, restaurace a různé společenské, kulturní a vzdělávací aktivity. „Nechtěli jsme stavět jen další centrálu na kraji města. Naší ambicí je naopak postavit nejotevřenější korporátní budovu v Česku, a proto jsme se rozhodli stavět v centru,“ zdůvodňuje výběr Smíchova Filip Hrubý, mluvčí spořitelny.
Součástí Smíchov City bude též nový dopravní terminál, jehož výstavbu připravuje hlavní město Praha a Správa železnic, či veřejná základní škola.
Park místo bulváru
Do přípravy Smíchov City se zapojila i veřejnost. Moderátorem debat mezi veřejností a developerem byl Institut plánování a rozvoje. „Díky tomuto projektu získala Praha cenné zkušenosti, které nyní může aplikovat i v dalších projektech,“ říká Vácha z IPR. Právě na základě připomínek obyvatel developer projekt částečně upravil.
Podněty veřejnosti se týkaly například množství zeleně, úprav objemů navrhovaných domovních bloků, původně kamenného bulváru, který po změně získal parkovou podobu, náplně parteru či zachování Radlické kulturní sportovny. Jde o unikátní prostor, jejž vytvořila skupina nadšenců z opuštěného drážního skladu. Je to místo pro setkávání, kulturu i sportovní vyžití.
Smíchov City vzniká na pozemcích Českých drah. Ty v roce 2006 vyhlásily soutěž na zástavbu parcel, v níž uspěla společnost Sekyra Group. Dle smlouvy firma parcely od Českých drah postupně odkupuje, a to vždy tu část, pro niž získá územní rozhodnutí. Kupní cenu stanovují znalecké posudky na základě tržní hodnoty pozemků v okamžiku územního rozhodnutí. „Platili jsme pozemky první etapy, s daní 320 milionů korun,“ přibližuje Anderle s tím, že dalších sto milionů zaplatila firma třetím stranám za výkup staveb a jejich demolici.
Zdroj:// Lidovky