Zeptejte se realitních profesionálů a všichni vám řeknou jednu velmi jednoduchou věc, jak dokládá Omar Koleilat, generální ředitel Crestyl, významného realitního developera v České republice: „společnosti musí vytvářet prostory, které jsou vstřícné vůči zaměstnancům, aby lidé chtěli přijít do kanceláře. Je to tak jednoduché. Proto nepotřebujeme pouze znovu předělat kancelářské projekty jinak: musíme zvýšit naše investice do spokojenosti zaměstnanců. “
Karel Bor, generální ředitel BNP Paribas Real Estate pro Českou republiku a Slovensko, souhlasí: „COVID-19 nemění tento trend, ale jde o zrychlení změn. Je to pozitivní posun a ukazuje, že kancelář budoucnosti bude kombinací věcí, například zábavy, kaváren, restaurací a fitness center, které nabízejí více míst, kde budou lidé schopni pracovat jinak a bavit se.“
Všichni souhlasí s tím, že flexibilita je novým standardem rozvoje kanceláří. Společnosti musí přizpůsobit své kanceláře obecnému trendu „hybridní práce“ nebo „práce odkudkoli“, což má za následek zmenšení velikosti kancelářských prostor pro většinu společností, zejména ve městech s drahou realitní stopou.
Glyn Evans, vedoucí designu a výstavby pro střední a východní Evropu s realitní poradenskou společností Cushman & Wakefield, ukazuje cestu: „vše, co děláme,“ říká, „je flexibilnější kancelářský design. Obecným trendem je pohyb směrem k otevřeným flexibilním oblastem, mít co nejvíce pohyblivých prvků (telefonní budky, akustické kabiny atd.), aby společnostem pomohly přesunout vše potřebné, spíše než mít vestavěné prostory. Je to všechno o schopnosti reagovat na změnu.“
Jana Vlková, ředitelka Workplace Advisory s realitními konzultanty Colliers International v Praze, souhlasí: „Kancelář budoucnosti bude tvořena spoustou flexibilního nábytku a flexibilního vybavení. V mnoha dalších oblastech bude mnoho dalších zasedacích místností navržených tak, aby je společnosti mohly přesouvat. “
Hlavním faktorem změny je samozřejmě budoucí obsazenost kanceláří v důsledku hybridní práce nebo domácí práce. Jinými slovy, zaměstnanci už nebudou připevněni k pracovnímu stolu: budou sestřídat na stejném stole. „Společnosti si uvědomují, že na kanceláře by se již nemělo myslet s poměrem jedna ku jedné na jednoho zaměstnance,“ ilustruje Glyn Evans. "Před rokem bylo považováno za drastické uvažovat o poměru 80%: nyní bych řekl, že drastické zastoupení by bylo raději kolem 50%."
„Na„ inteligentních budovách “jsme začali pracovat již před několika lety,“ uvádí Milos Halecka, ředitel pro inovace v bratislavské private equity skupině MiddleCap Partners. "V té době nebylo tak jasné, proč to děláme, kromě technologického humbuku. Nyní víme: COVID-19 a jeho důsledky zvyšují nutnost vývojářů měřit vše ve svých budovách a poskytovat maximální množství dat pro své klienty, aby mohli pracovat s nejvyšší úrovní zabezpečení, ale také flexibility. “
Schopnost měřit využití prostoru - například hustota zalidnění místnosti - je pouze jedním příkladem nutnosti dodržovat pravidla sociální distancování. Existuje však spousta dalších oblastí, kde nové technologie změní život v kanceláři, přičemž kvalita ovzduší je na tomto seznamu. COVID-19 vytvořil nutnost přehodnotit, jak vzduch cirkuluje v budově, generovat údaje o kvalitě vzduchu, ale také odpovědět na otázku, jak přivést čerstvý vzduch zvenčí pomocí nových ventilačních systémů.
Jak tedy budeme pracovat v kanceláři budoucnosti? Miloš Halecka nám dává nápovědu: „Věřím, že lidé v blízké budoucnosti budou mít ve svém mobilním telefonu firemní aplikaci, která bude sloužit jako průvodce při práci v jejich kancelářské budově a poskytne jim všechny možné informace: obsazenost budovy, hustota pracovních prostor, dostupnosti prostor pro spolupráci nebo konferenčních místností, kvality ovzduší atd ... “, říká. "Smartphone se stane přístupovou kartou do budovy nebo k výtahu a samozřejmě do pracovních nebo společných oblastí - ale také pomůže komunikovat s budovou a uvnitř budovy. Bude to velmi podobné technologiím, které se již používají v soukromých domech, kde můžete na dálku zapínat a vypínat jakékoli funkce vašeho domu: osvětlení, alarmy, topení atd.“ Nemluvě o tom, že funkce jako termální skenery, děliče z plexiskla a jednosměrné chodby mohou být součástí pracoviště - dokonce i ve post-vakcínovaném světě.
Všichni odborníci na nemovitosti, se kterými jsem hovořil, souhlasí: kancelář budoucnosti se bude dramaticky lišit. „Účelem kanceláře budou fyzická neformální a formální setkání a spolupráce za účelem posílení kreativity a brainstormingu,“ říká Jana Vlková. To se promítne do strukturálního posunu mezi pracovními oblastmi a oblastmi spolupráce. „Před pěti až deseti lety,“ říká Jana, „společnosti navrhovaly svoji kancelář tak, aby 80% prostoru bylo určeno pro pracovní prostory a 20% bylo přiděleno na podporu prostoru (konferenční místnosti atd.). Posun je tak důležitý, že v blízké budoucnosti očekáváme, že 40 až 50% kancelářských prostor bude určeno pro oblasti spolupráce a 50 až 60% bude přiděleno pracovním oblastem,“ říká.
To je několik aspektů směn, které budou mít zásadní dopad nejen na design kanceláře, ale také na umístění kanceláře. Někteří odborníci dokonce naznačují, že centralizace úřadů může do určité míry zmizet. Společnosti budou v pokušení mít ve velkých metropolitních oblastech místo ústředí několik, aby zaměstnanci mohli snížit čas dojíždění a přizpůsobit si kancelářská řešení blíže k jejich domovu - odkud budou také částečně pracovat.
Post-COVID, víme, že jen velmi málo o našem současném kancelářském životě - jeho použití, jeho fyzické uspořádání nebo dokonce jeho umístění - zůstane stejné. Jak pandemie pokračuje, jsme svědky ničeho jiného než probíhající revoluce.
Zdroj:// Phillippe Riboton