Chytré kanceláře připravené na „post-covidovou“ éru se nachází v centrále banky v budově Filadelfie na pražské Brumlovce. Zatímco dříve byl tamní prostor klasicky rozdělený na otevřený a uzavřený se zvláštními pracovišti, nyní většina zaměstnanců své místo nemá. Předpokladem bylo, že ho jednoduše nepotřebuje. Nové zpracování je místo toho navržené pro práci tak, jak to komu zrovna vyhovuje.
„Koncept má předcházet stresu lidí z toho, že přijdou o svou pracovní židli. Naopak se je snaží inspirovat novými možnostmi pracovních prostor, které budou naplňovat jejich potřeby,“ vysvětluje pro CzechCrunch Kristián Lichtblau z Real Estate & Logistics zajišťující technickou stránku projektu. Sám UniCredit přitom s tímto pojetím „smart office“ má už poměrně bohaté zkušenosti z celého světa, takže ho do Prahy přenášel s určitou mírou sebevědomí.
Centrem nových kanceláří UniCredit Bank je Business Lounge Foto: Jiří Alexander Bednář
V centru smart office stojí vysoká flexibilita, která by měla uspokojit takřka jakékoliv nároky na pracovní podmínky. Jedna část kancelářských prostor tak slouží na soustředěnou práci, jiná na telefonování, další na setkávání či spolupráci v týmech a nechybí ani tzv. Flexi Room, určený především pro videohovory.
Celku pak dominuje velký otevřený prostor Business Lounge s kuchyňkou, sdílenými pracovišti a cílem navodit podobnou atmosféru, jako mají lidé u sebe doma. Díky tomu se mohou cítit, jako by pracovali ve vlastním obýváku, na druhou stranu mají po ruce mnohem širší zázemí, které jim pouhý home office se všemi možnými výhodami nenabídne.
Návrh od začátku pracoval jak s předpoklady o vývoji pracovních podmínek, tak s konzultacemi se samotnými zaměstnanci. Nejprve si tedy vedení banky stanovilo, jaká očekávání od předělaných kanceláří má. Ve spolupráci s firmou Colliers pak byl zorganizován dotazník pro více než tisíc pracovníků UniCreditu a kombinací všech podnětů vznikl finální koncept. O samotný design a zpracování nových prostor se postaralo tuzemské studio Capexus.
Výsledek obsahuje větší množství různých pracovišť, největší část plochy ale zabírá Business Lounge. Hlavně proto, že podle ohlasů opravdu funguje. „Cílem bylo vytvořit místo, kde lidé skutečně pracují, nikoli prázdný prostor na efekt,“ poznamenává architekt firmy Capexus Jakub Seči.
Otevřený prostor pro práci v týmech nebo potkávání se
Foto: Jiří Alexander Bednář
Nové kanceláře mají dostatek technologického zázemí pro videohovory
Foto: Jiří Alexander Bednář
Jelikož v sobě myšlenka smart office automaticky zahrnuje mnohem volnější definici toho, jak přesně vypadá pracoviště, méně lpí i na jeho prostorovém vymezení. Kancelář může vypadat jako obývák a z obýváku může být kancelář. Zvlášť nyní, kdy každodenní scházení lidí z různých domácností je spíše nežádoucí a home office je nařízením, ne jen luxusem.
Kanceláře pro práci (jako) doma
Přesto je to ideální příležitost, jak možnosti nové formy pražského ústředí UniCredit Bank i způsob práce otestovat. Zatímco přímo v kancelářích se nyní kvůli nutnosti sociálního distancování zdržuje jen minimum lidí, je jednoduché to kombinovat s prací doma.
„Pandemie u nás způsobila okamžitou digitalizaci určitých procesů – distribuci notebooků, telefonů, navýšení vzdálených přístupů, datových kapacit a podobně,“ zmiňuje mluvčí banky Petr Plocek. Vysoká úroveň digitalizace je přitom pro smart office klíčová, protože umožňuje spolupráci i lidem, kteří nejsou v jedné místnosti.
„I kolegové, kteří si práci z domova uměli představit těžko, najednou pociťovali komfort řešení a více vnímali přínos nového konceptu,“ dodává Plocek. Kanceláře mají reagovat jak na požadavky ze strany zaměstnanců, tak na vývoj společnosti a celého bankovního trhu směrem k rozsáhlejší a rychlejší propojenosti světa.
Konferenční místnost
Foto: Jiří Alexander Bednář
Konferenční místnost a telefonní budka pro hovory Foto: Jiří Alexander Bednář
Podle zakladatelů společnosti Capexus budou firemní prostory důležité i v budoucnu, kdy se home office stane přirozenou součástí života. Ostatně i na toto téma se rozpovídali v našem nedávném příběhu. „Kancelář bude nakonec ještě vyhledávaná. Doteď byli lidé z home office nadšení, ale dlouhodobě jim chybí sociální interakce. Home office bude souviset s účelem, nebude brán jako benefit,“ říká spoluzakladatel firmy Karel Konečný.
Jeho aktuální slova jsou velmi blízko tomu, co má naplňovat centrála UniCredit Bank. „Jsme přesvědčeni, že kombinace home office a práce ze smart office bude cesta, kterou se vydá většina firem. Pro naše zaměstnance znamená vyšší flexibilitu, ale zároveň prostor pro kreativitu a spolupráci v týmu,“ popisuje Petr Plocek.
Ze stejných důvodů banka naopak i do budoucna neplánuje následovat jiný trend – coworkingové prostory. Veškeré potřebné zázemí jí poskytnou vlastní kanceláře, kde je důležitá hlavně možnost se scházet a pracovat s ostatními bezprostředně. Pokud to není nutné, lidé mohou zůstat doma a s kolegy komunikovat přes videohovory, pro které vzniklo rozsáhlé technické zázemí.
Jak vysvětluje Kristián Lichtblau dohlížející na technickou stránku kanceláří, banky navíc při používání coworkingů výrazně omezuje nutnost předcházet únikům informací. „Charakter naší práce využití takových prostorů znemožňuje, neboť je pro nás prioritou bezpečnost a ochrana dat,“ říká.
Mluvit o kancelářích pro „post-covid“ éru v případě pražského ústředí UniCredit Bank není přesné, začaly totiž vznikat už koncem loňského roku. Místo toho se jim spíše podařilo naskočit na trend, který pandemie výrazně zrychlila, a po skončení kritického stavu se bude do minulosti vracet už jen těžko. A hlavně zbytečně.
V nových prostorech UniCredit Bank to vypadá jako v obýváku
Foto: Jiří Alexander Bednář
Zvláštní místnost umožňuje do práce rodičům vzít i dítě
Foto: Jiří Alexander Bednář
Malé zasedačky připomínají vlakové kupé
Foto: Jiří Alexander Bednář
Flexibilní kanceláře nabídnou i tradičnější pracovní stanice
Foto: Jiří Alexander Bednář
Uzamykatelné skříňky pro zaměstnance
Zdroj:// Czech Crunch