Někdejší palác Elektrických podniků, později známý také jako Dopravní podniky, patří mezi nejvýznamnější památky funkcionalismu na území dnešní ČR.
„Rekonstrukce byla obrovskou výzvou jednak svým rozsahem, ale hlavně náročností. Jedná se o památkově chráněnou budovu a museli jsme k ní proto přistupovat velmi citlivě. Celá rekonstrukce probíhala od začátku až do konce v úzké spolupráci s odborníky z NPÚ a pražského odboru památkové péče,“ říká Petr Beránek, ředitel developmentu v CPI Property Group, která budovu vlastní, spravuje a je tak zároveň investorem projektu.
„Všem, kdo se na projektu podíleli, patří samozřejmě obrovský dík. Městské části Praha 7 a hlavnímu městu za to, že obnovu paláce povolilo a umožnilo tím budovu nejen opravit, ale také zachovat její funkčnost. Architektům ze studia TaK reprezentovaných architektem Markem Tichým za skvělou přípravu projektu, návrhy a profesní odbornost. Samozřejmě našim dodavatelům a v neposlední řadě zaměstnancům, kteří rekonstrukci vedli,“ vzkazuje Petr Beránek.
Palác Bubenská 1, vizualizace
Průběh takto významné rekonstrukce současně přinášel různá nečekaná úskalí a velmi specifické momenty.
„V průběhu prací mnohdy situace vyžadovala vyřešení protichůdných požadavků na zachování původních prvků a zároveň splnění současných předpisů. Jsem přesvědčen, že se nám ve spolupráci s památkáři i architekty podařilo vždy zvolit ta správná a chytrá řešení, díky kterým dnes máme možnost být u toho, když jedna z nejvýznamnějších budov v Praze znovu ožívá,“ uzavírá Pavel Tošovský, vedoucí projektu z CPI Property Group.
Nové prostory, které po rekonstrukci splňují nejvyšší současné nároky na kvalitu kanceláří, budou sloužit jako sídlo agentur největší komunikační skupiny světa, WPP. Do nového sídla by se tak měli v příštím roce přestěhovat Ogilvy, Geometry, VMLYR, Wunderman Thompson, GroupM, Mindshare, MediaCom, Wavemaker a H1.cz.
„Po celou dobu rekonstrukce jsme byli se zástupci skupiny WPP ve velice úzkém kontaktu a společně řešili jejich budoucí prostory. Vážíme si toho, že právě oni obsadí dvě třetiny budovy. Věřím, že velkoryse pojaté prostory a inspirativní výhledy na Prahu podpoří kreativní práci agentur, a tedy že se zde zaměstnanci budou cítit skvěle,“ dodává Antonín Spáčil, vedoucí developmentu hotelů a kanceláří v CPI Property Group.
V paláci, který má pronajímatelnou plochu bezmála 26 tisíc m2, zůstávají k dispozici ještě prostory pro další nájemce, a to v části bývalé polikliniky nebo třeba bývalé lístkárny. K pronájmu jsou zároveň obchodní jednotky přístupné přímo z ulice. V budově navíc vznikl systém automatického parkování s kapacitou 157 míst, což ho činí druhým největším tohoto typu v České republice.
Původní prvky byly zachovány
Majestátní žulové schodiště, kovové zábradlí nebo prosklené stěny v mezipatrech schodiště směřující ke kostelu sv. Antonína, to vše zůstalo v budově zachováno. Opraveny a znovu uvedeny do provozu byly i dva původní páternostery.
„Za velký úspěch považujeme, že se podařilo obnovit památkově chráněnou fasádu tvořenou keramickými obklady, které byly v důsledku událostí okolo druhé světové války nenávratně poškozeny. Aniž bychom narušili její vzhled, podařilo se nám dokonce budovu zateplit, tedy i výrazně snížit její energetickou náročnost. Celkem jsme obnovili 6 tisíc metrů čtverečních těchto obkladů,“ uvádí Pavel Tošovský.
Palác Bubenská 1, prosklená stěna
„Zajímavostí týkajících se rekonstrukce je celá řada. Příprava a projekt stavby znamenaly roky průzkumů, jejich vyhodnocování a badatelské práce. K dispozici bylo původně jen málo podkladů, a to mimo jiné v souvislosti s poškozením archivu domu během povodní v roce 2002,“ popisuje architekt Marek Tichý z ateliéru TaK, který stojí za celkovým návrhem rekonstrukce.
„Cílem rekonstrukce bylo navrátit budově její velkorysost a noblesu a navázat tak na někdejší slávu moderní prvorepublikové stavby. Současně ale připravit budovu na další desítky let provozu a doplnit jí o nejmodernější technické vybavení, které bylo třeba citlivě a smysluplně propojit s původními prvky,“ dodává Marek Tichý.
Zdroj:// Retrend