V českém prostředí extrémně komplikovaných stavebních procesů je poměrně divoká představa, že by se firma zaměřená na luxus a design chtěla pustit do developmentu. Ve světě je to ale poměrně běžná praxe. Především módní značky se stále častěji pouštějí do developerských projektů, které jim pomáhají s diverzifikací příjmů, ale i zviditelněním a marketingem.
Ukázkovým příkladem z poslední doby je plánovaný devadesátipatrový mrakodrap v centru Miami, který by měl být dokončený v roce 2027 a který se svými téměř 320 metry výrazně ovlivní panorama města. Za jeho výstavbou stojí italský módní gigant Dolce & Gabbana, který před pár měsíci oznámil, že se vrhne na reality.
Za partnery pro projekty v USA si značka vybrala developerskou skupinu JDS Michaela Sterna, která má na svědomí řadu drahých a luxusních výškových staveb lemujících lukrativní jižní stranu Central Parku, například superštíhlý newyorský mrakodrap 111 West 57th Street na Billionaires’ Row.
V mrakodrapu 888 Brickell najdete po jeho dokončení restaurace, bary, wellness, sdílené kanceláře nebo obrovskou terasu s bazénem a výhledem na Miami Beach. Cenovka apartmánů má začínat na 3,5 milionu dolarů a ty nejdražší budou k mání za více než 35 milionů dolarů.
Kromě Miami se Dolce & Gabbana pouští také do výstavby rezidenčních a hotelových nemovitostí ve španělské Marbelle nebo na Maledivách.
Důvod, proč se módní ikona zaměřila na cihly, je ten, že chce rozšířit pojem o „Made in Italy“ i mimo módu. „Pokud půjdete do showroomu Dolce & Gabbana a necháte si ušít na míru skvělý oblek, očekáváte vysoký standard služeb a péče. To se snažíme odrážet i v našem pojetí rezidenčních projektů,“ popsal CEO společnosti Alfonso Dolce pro CNN.
Dolce & Gabbana ale není jedinou luxusní značkou, která na Floridě investuje do nemovitostí. Armani má v Miami mrakodrap se soukromou pláží a automobilové značky Bentley a Porsche, které obě vlastní Volkswagen Group, staví další obytné věže podél pobřeží. Druhá jmenovaná automobilka už v Miami zaštítila svým jménem luxusní obytnou věž Porsche Design Tower.
A když je řeč o automobilech, bude mít na skyline Miami zářez i britská automobilka Aston Martin, která na letošní prosinec plánuje otevření projektu Aston Martin Residences.
Šestašedesátipatrová budova slibuje penthousy s dechberoucími výhledy, soukromé terasy, panoramatická okna a plno nejnovějších technologií. To vše zabalené do typické elegance automobilky.
Aston Martin Residences
Aston Martin Residences
Aston Martin Residences
Nejdražším bytem projektu je triplex za 59 milionů dolarů, ke kterému kupující dostane i sporťák Aston Martin Vulcan. A alespoň soudě podle prodejů zdejších apartmánů se zdá, že o spojení nemovitosti a luxusní značky je zájem.
„Nejde jen o koupi nemovitosti, jde o investování do životního stylu, který reprezentuje Aston Martin,“ popisuje realitní makléřka Jacqueline Reeves, která se stará o prodeje bytů v projektu.
Budovy spojené s luxusními značkami ale rozhodně nejsou doménou jen Miami, ačkoli je tam teď v tomto ohledu rušno. Pozadu nestojí ani Dubaj. Tam je například v plánu výstavba ultraluxusního stopatrového mrakodrapu Burj Binghatti Jacob & Co Residences, který se má stát jednou z nejvyššího obytných staveb na světě.
Jak jste možná z pojmenování pochopili, stojí za ním kromě dubajské developerské společnosti Binghatti také firma Jacob & Co známá svými luxusními šperky a hodinkami. Ty si budou moci klienti společně s koupí rezidence pořídit v limitovaných edicích.
Foto Binghatti
Foto: Binghatti
Současně se v posledních letech po světě otevíraly značkové hotely nesoucí jména Armani, Bulgari, Versace nebo Roberto Cavalli. Ostatně právě Armani byla jednou z prvních luxusních značek, které se do realitního trhu pustily.
V roce 2005 se Armani spojil s dubajskou společností Emaar Properties a výsledkem bylo vybudování Armani Hotel Dubai and Residences v Burj Khalifa, nejvyšší budově světa. Velmi úspěšný projekt představoval 144 luxusních bytů, které navrhl a zařídil Armani, včetně nábytku a doplňků Armani Casa.
Armani Hotel Dubai
Armani Hotel Dubai
Armani Hotel Dubai
Versace se zase pustil do luxusních rezidencí s projekty, jako je Palazzo Versace v Dubaji nebo Aria Ocean v Miami. Podobně si společnost Bulgari udělala jméno v odvětví pohostinství se svým portfoliem hotelů a resortů v destinacích, jako je Bali, Dubaj a Milán.
A například francouzská luxusní značka Baccarat, známá pro své křišťálové sklo a lustry, uzavřela partnerství se Starwood Capital Group na vývoji luxusního projektu Baccarat Hotel & Residences. V budově najdete šedesát rezidencí, z nichž každá je navržena v typickém stylu Baccarat, včetně zakázkových lustrů a křišťálových doplňků.
Co ale luxusní značky motivuje, aby vstupovaly do partnerství s developery a propůjčovaly svůj design a identitu developerským projektům?
Jedním aspektem je diverzifikace příjmů. Jméno značky navíc zvyšuje hodnotu nemovitosti a láká bohaté klienty, což je výhoda i pro developerského partnera, se kterým daná značka spojí síly. Druhým aspektem je rozšíření značky mimo zavedené obory, což zase přináší marketingové bonusy a nové zákazníky.