Inspirace evropskými městy
„Rozhodovali jsme, zda na magistrále vyznačit cyklopruhy nebo vytvořit cyklostezku pro všechny. Zvolili jsme druhou variantu,“ řekli zástupci města. Inspirovali se v evropských městech, kde nyní cyklostezky vznikají ve velkém – v Lisabonu nebo v Paříži.
Nová cyklostezka bude od provozu oddělená betonovými bloky, v křižovatkách se samostatnými semafory. Na kole do práce, do školy nebo na výlet se na nich bude moci projet kdokoliv. „Toto propojení desítky let cyklistům chybí. V současnosti se jich až stovky denně proplétají provozem na magistrále.“
Cyklostezka povede západní části magistrály. Propojí řadu čtvrtí: Holešovice, Nové Město, Vinohrady a Nusle. Praha 2 přislíbila také vybudování navazující cyklostezky v Žitné.
„Zvažovali jsme také dopravní hledisko, v části magistrály se totiž bude muset ubrat odbočovací pruh pro auta. Například na I.P.Pavlova v uličním profilu magistrály už nebude pro auta pruhů 8, ale 7. To by podle nás nemělo negativně ovlivnit dopravu. Naopak, dopravní kapacita komunikace se díky cyklostezce zvýší.“
Jeden ubraný pruh pro auta znamená velké zvýšení kapacity magistrály z pohledu počtu přepravených osob
8 % uličního profilu
V obou ulicích, kudy vede dnešní magistrála kolem I.P.Pavlova, zabírá automobilová doprava včetně parkování přibližně 78 % uličního profilu. Po vzniku cyklostezky, která má být vytvořena již letos, tak budou mít lidé na 3 metry široké cyklostezce 8 % uličního profilu, přičemž autům zůstane 70 % a pěším 22 %.
„Podél cyklostezky bude tam, kde to jde, vysazeno stromořadí. Chceme magistrálu zlidštit a také alespoň částečně zlepšit zdejší mikroklima. Stromy zachytávají prachové částice, kterých je v okolí městského ‚kaňonu‘ nadmíru.“
Cyklostezky pomáhají ovzduší i zdraví
Cyklostezka bude vhodná pro lidi na kole i koloběžce. Podmínky se zlepší i pro pěší, jelikož nebudou muset chodit hned podél rušné magistrály. „Studie ukázaly, že víc než covid nás dlouhodobě zabíjí znečištěné ovzduší. Dle nedávno zveřejněného výzkumu 5,2 milionů lidí ročně zemře kvůli nečinnosti a nezdravému životnímu stylu,“ říkají zástupci IRP Praha.
Vizualizace cyklosteyky v Sokolské ulici, foto: MŠ
Rychleji než autem
Vznikne tak propojka, která desetitisícům lidí z okolních pražských čtvrtí zpřístupní síť cyklostezek, po které se rychle a bezpečně dostanou do či z centra města – a to včetně rodin s dětmi. V ranní a večerní dopravní špičce bude navíc cesta po cyklostezce rychlejší než autem. Nebudou na ni totiž dopravní zácpy.
„Věříme, že tento projekt nebude posledním. A že Praha ukončila etapu budování cyklostezek na periferii a nyní se začne soustředit také na širší centrum, kde žije nejvíce lidí. Jízda na kole prospívá našemu fyzickému i psychickému zdraví, zlepšuje dopravní situaci a šetří celé společnosti peníze,“ uvedla tisková mluvčí TKS Praha.
Dnešní magistrálu mnozí nazývají dopravní stokou, foto: Mapy.cz
Foto: MŠ
V Lisabonu podobné projekty vznikají ve velkém, foto" Lisboa Secreta