Průměrná cena za výstavbu kanceláří ze standardního stavu nabízeného pronajímatelem se v soukromé sféře pohybuje kolem 6 tisíc Kč/m2 a jedná se zde zejména o oddělení kanceláří příčkami, vytvoření zasedacích místností, kuchyněk nebo opatření podlah krytinami.
V případě nadstandardního vybavení, jako jsou např. atypický nábytek na míru, designové prvky nebo použití luxusnějších materiálů, je nutno připočíst dalších 5–10 tisíc korun na m2. Je tedy jasné, že stát se snaží být dobrým hospodářem a věnuje své rozpočty spíše na personální náklady než na vybavení kanceláří. To ale může být dlouhodobě z hlediska spokojenosti státních zaměstnanců špatně.
„Kvalita pracovního prostředí zvyšuje spokojenost zaměstnanců a pozitivně ovlivňuje i jejich pracovní výkon. S touto myšlenkou jsme před pěti lety zakládali soutěž Kanceláře roku a již u minulého ročníku se na slavnostním vyhlášení ozývaly hlasy, že bychom měli jakožto odborná porota osvětově působit i vůči státnímu sektoru,“ říká Radek Procházka, zakladatel prestižní soutěže Kanceláře roku a Managing Partner společnosti Procházka & Partners.
Kanceláře společnosti ALEF NULA
Důvody osvěty jsou nasnadě. Světová zdravotnická organizace (WHO) již v roce 2002 oznámila, že dvě třetiny obyvatel ve vyspělých zemích trpí syndromem nezdravých budov. Jeho příčinami jsou zejména u staré zástavby vyšší vlhkost a s ní spojená tvorba plísní, dále špatné osvětlení (malá okna, umístění budov blízko u sebe, zastínění) a hluk (např. z dopravy – auta, městská hromadná doprava), či špatná vzduchotechnika.
Moderní, chytré budovy mají kvalitní filtraci vzduchu v rámci centrální distribuce, často hlídají objem CO2 v místnosti, využívají automatické systémy stínění atd. Někdy dokonce dle klíčenky a čidel inteligentní kancelářské budovy poznají, jaké osoby sedí v zasedací místnosti spolu a dle jejich osobních preferencí zadaných do centrální databáze, jim „namíchají“ teplotu v zasedačce, která bude komfortní všem.
Kanceláře KPMG
„Kvalitní architekti kancelářských prostor se proto snaží navrhnout i místa pro snížení stresu v podobě odpočinkových a relaxačních místnosti. Tam řadíme v realizacích častá fitness centra, masérny, sauny či dokonce místnosti pro spánek. Patří sem i komunitní prostory pro neformální setkávání s kolegy – moderní kanceláře tak mají místnosti připomínající kavárnu či bar. Péče o zaměstnance – či dokonce jejich děti (kojící místnosti, firemní školka či lékař) jsou dnes v soukromé sféře, kde je boj o talenty, standardem, na který se ale u státu bohužel nedostává,“ říká Petr Zahálka, porotce soutěže Kanceláře roku a Head of Sales společnosti ProInterier.
O soutěži Kanceláře roku
Soutěž kanceláře roku vznikla v roce 2016 a nyní probíhá již její 5. ročník. Odborná porota hodnotí interiéry z hlediska výjimečnosti a designu prostor, inovace (technologické, materiálové, praktické), atmosféry prostředí, a především kvality pracovního prostředí. Napříč všemi kategoriemi oceňuje atraktivitu pracovního prostředí a nakolik je kancelář příjemným místem k bytí, což nabývá na významu hlavně vzhledem k tomu, jak velkou část svého času většina z nás tráví v kanceláři. Vítězové budou vyhlášeni na závěrečném galavečeru během léta v zahradách Paláce Žofín, na který budou pozvání zástupci všech přihlášených společností.
O společnosti Prochazka & Partners
Společnost Prochazka & Partners v roce 2013 založil Radek Procházka a dnes je vedoucí společností výhradně zaměřenou na zastupování nájemců v oblasti komerčních nemovitostí. Poskytuje komplexní servis pro nájemce v segmentech Offices a Industrial (přejednání, relokace, expanze, nákup či výstavba na klíč) a svým klientům zajišťuje i architektonické a projektové poradenství a management (Design & Build). Společnost od roku 2016 vyhlašuje také odbornou soutěž Kanceláře roku.