Na počátku byl Hermès
Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel v zemích východního bloku významný trh. Česká republika se díky své výhodné poloze a vysoké turistické atraktivitě stala první zemí, kam se luxusní značky rozhodly expandovat. První značkou, která v Praze měla zastoupení, byl v roce 1995 Versace. V samotné Pařížské ulici však první luxusní butik otevřel v roce 1997 Hermès, rok na to následoval Louis Vuitton. Dnes lze v pražské Pařížské ulici navštívit celkem 26 butiků věnovaných módě a doplňkům, 7 šperkům, 6 luxusním hodinkám, 4 koženým doplňkům a 2 luxusní obuvi. Jeden obchod patří Nespressu, jedinému zástupci na ulici v kategorii potravin a nápojů.
„Po příchodu Hermés trvalo méně než 10 let, než se z ulice stala luxusní nákupní destinace se směsicí přímých a partnerských obchodů. Za poslední dekádu ulice jen posílila s příchodem lepších značek a nahrazením multibrandových obchodů přímými značkami. Na Pařížské 17 zbývá ještě jedna multibrandová prodejna, která se stará o značky jako Tom Ford, McQueen, Loewe, Givenchy, Balmain, Chloe, Jacquemus a Off-White, které s největší pravděpodobností také brzy projeví zájem o získání vlastní značkové prodejny. Naštěstí pro nás i pro značky se rozšiřuje i Pařížská ulice. Rekonstrukce hotelu Fairmont zahrnuje několik nových obchodních prostor podél Pařížské ulice,“ komentuje situaci Marjan Gigov ze společnosti Colliers.
Cartier, Fendi, Hermès a Dior: Nejoblíbenější značky Čechů
Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která v roce 2020, kdy byly uzavřeny hranice a prodejci se museli spoléhat pouze na místní zákazníky, zaznamenala nárůst obratu, a sice o cca 2,4 %. Na druhém místě se umístila značka Fendi, následovaná Hermèsem a Diorem. Tyto údaje naznačují, že právě tyto čtyři značky patří u českých zákazníků k těm nejoblíbenějším. Naopak největší pokles obratu ve stejném období zaznamenala značka Gucci (cca 64% pokles), následovaná značkami Louis Vuitton a Prada (cca 46% pokles), což poukazuje na závislost těchto značek na turistech.
„Po skončení pandemie v roce 2022 navštívilo Českou republiku zhruba 6 milionů turistů, což představuje pokles o 26 % ve srovnání s dobou před covidem-19. Přesto se několika značkám podařilo dosáhnout mimořádně dobrých výsledků z hlediska obratu. Dior například dokázal v tomto roce překročit svůj obrat z roku 2019 o 73 %, zatímco Hermès dosáhl 41% nárůstu obratu,“ doplňuje Marjan Gigov s tím, že právě tento pozitivní trend způsobil růst zájmu o pražskou Prime High Street i ze strany dalších značek.
Kdo další v CEE dosáhne na Prime Hight Street?
„V Colliers se snažíme, aby se i další hlavní města zemí střední a východní Evropy stala pro luxusní značky atraktivními destinacemi. Jak je vidět na pražské Pařížské ulici, vznik Prime High Street je běh na dlouhou trať, ale protože představuje symbol prestiže, který přitahuje pozornost a obdiv z celého světa, tak se úsilí rozhodně vyplatí,“ vysvětluje Marjan Gigov a dodává, že mezi další adepty patří Budapešť a Varšava. Budapešť má k vytvoření Prime High Street relativně blízko, je to krásné město, počet turistů každoročně stoupá a na Andrassy Boulevard se již nyní nachází několik luxusních značek, jako jsou Louis Vuitton, Jimmy Choo, Moncler a Gucci, navíc prostor pro další z nich zde stále je. Slabá ekonomika a nižší kupní síla místních obyvatel však zatím vytvoření prostředí žádoucího pro luxusní značky brání. Varšava má k Prime High Street ještě o krůček blíž. Mnoho luxusních značek už zde dokonce má své zastoupení, byť zatím jen díky partnerským multibrandovým obchodům. Od nich už je ale k vlastnímu značkovému butiku v relativně rychlá cesta, zvlášť když situaci nahrává stále silnější kupní síla místních obyvatel a rostoucí počet turistů.