Zároveň ale z pragmatických důvodů zajímá také majitele, výkonné nebo finanční ředitele: agilní (v originále „agile“) kanceláře mohou při chytrém řešení prostor snižovat náklady. Což je v době rostoucích pronájmů, provozních i mzdových nároků významná hodnota. Potvrdila to nejnovější studie pražské pobočky mezinárodní poradenské společnosti BNP Paribas Real Estate.
Označení „flexibilní“ je přitom velmi širokým pojmem. Flexibilitu můžeme chápat jako adaptabilitu fyzického kancelářského prostoru, který reaguje na měnící se požadavky uživatelů. Zároveň ale vyjadřuje pružnost nájemních podmínek, tedy možnost využívat prostory na takovou dobu a v takovém rozsahu, který klient skutečně aktuálně potřebuje. Díky tomu se v agilních kancelářích daří snižovat náklady.
„U standardních kanceláří dosahují celkové provozní náklady na jednoho zaměstnance 318 EUR, u flexibilních kanceláří je to 265 EUR. Oba údaje jsou platné pro centrum Prahy. Průměrné pražské náklady jsou nižší, 222 EUR u konvenčních pracovních prostor a 185 EUR měsíčně u agilních, ve flexibilních agile kancelářích lze dosáhnout úspory až o 20 procent díky efektivnějšímu uspořádání,” srovnává oba formáty Lenka Šindelářová, vedoucí oddělení Research & Consulting v pražské kanceláři BNP Paribas Real Estate.
Stoupá také počet firem (a zdaleka nejen těch nově vzniklých), které ani nehledají klasické kanceláře. A rovnou míří do coworkingu.
To, že tato platforma má potenciál dalšího rozvoje, dokládá statistika. V Praze měli v roce 2018 operátoři coworkingů 10% podíl na nových pronájmech. Ve Varšavě to bylo 15 % a v Bruselu dokonce pětina všech dealů. „Ani vývoj v letošním roce nenaznačuje ústup. Naopak,“ doplňuje Lenka Šindelářová.
Kanceláře (Foto: Peter Fabo)
Podle mezinárodních studií tvoří až 40 % všech pracovníků v coworking centrech zaměstnanci velkých firem a korporací. Coworking tak není jen pro freelancery a start-upy. „Corpoworking“ kromě řešení krátkodobých potřeb expanze a snížení nákladů rovněž nabízí kreativní prostředí pro zaměstnance, workshopy, eventy a setkávání s klienty.
Developeři, vlastníci nebo property manažeři už mají dostatek možností, jak nabídnout aspoň částečně flexibilní kanceláře. Nejjednodušší je část prostor pronajmout specializovanému operátorovi. Zároveň se však mohou inspirovat některým z „Desatera agilních kanceláří“.
Agilní kanceláře by měly být:
1. Modulární: lze je přeskupit podle potřeb uživatel
2. Multi-tasking: musejí obsahovat různé pracovní prostory (mikroprostředí) pro řešení různých úkolů
3. Rozdělitelné: zde stačí prostory přepažit nebo jinak oddělit
4. Napojené: budova by měla „číst“ (anonymně) svůj provoz a pohyb uživatelů – data analyzovat a přetavovat do opatření vycházejících vstříc reálné poptávce a potřebám
5. Fluidní: musí umožňovat zcela plynulý pohyb lidí v prostoru a jejich potkávání se
6. Flexibilní v čase: pracovní prostory lze rezervovat na požádání, zaměstnanci mohou využívat i takzvané „třetí prostory“ a pracovat mimo kancelář například v coworking centru, kavárně apod.
7. Otevřené: Pracovní prostory jsou otevřené nejen pro zaměstnance a jejich klienty ale tvoří huby, kde se setkávají zaměstnanci, freelanceři a start-upisté, klienti z korporací i lidé navštěvující nejrůznější akce.
8. Přístupné: jasná přidaná hodnota (a pro mnohé podmínka) v podobě snadného přístupu k veřejné dopravě; stoupá i senzitivita na parkování kol, skútrů nebo elektromobilů
9. Cirkulární: slovo, se kterým se budeme potkávat stále častěji; nejen v souvislosti s ekonomikou, ale i fungováním budovy či lokality – i nemovitost má svůj ekosystém
10. Reverzibilní: kanceláře nemusejí být zárukou úspěchu, přiznejme to; je proto dobré myslet na snadnou možnost přeměny nebo doplnění budovy na bydlení, maloobchod, dílny…
Zdroj/foto: www.retrend.cz / Community s.r.o.