open-office

Jestliže celý koncept otevřených kanceláří nesnášíte, pak vám hned zatepla prozradíme, kam si můžete jít stěžovat. Do Ameriky. Tedy přesněji řečeno do Silicon Valley, kde je bavily nejen menší náklady na vybudování (oproti klasickým kancelářím) a pak také možnost posadit zaměstnance s podobnou pracovní náplní k sobě. Bylo pak jednoduší s nimi komunikovat a sledovat jejich nasazení. Tento způsob práce se ujal a brzy rozšířil nejen po celých Státech, ale i po Evropě. Už se ale tolik neřešilo, že klesá pracovní výkonnost, zaměstnanci trpí nespavostí, horším soustředěním a ordinace různých terapeutů se plní zoufalými lidmi, kteří mají pocit, že jsou naprosto neschopní.

S tímto pocitem v Čechách bojuje stále více zaměstnanců, kteří pracují v moderních kancelářských budovách. A může za to nejen fakt, že vedle sebe pracují desítky lidí, kteří mají různé návyky a jsou málo ohleduplní k ostatním, ale i nedostatek čerstvého vzduchu. Okna se většinou nesmí otvírat (nebo ani nejdou) a vzduchotechnika útočí na všechny několikrát přefiltrovaným vzduchem. I když tohle asi neovlivníte, svoje fungování v open space můžete.

Zde jsou pravidla přežití:

1. Udělejte si meeting a nastavte pravidla

Základní věc v případě, že jste se právě do open space kanceláře přestěhovali, nebo cítíme mezi zaměstnanci napětí. Velmi důležité je zmínit, že pracovní telefonáty jsou v pořádku, půlhodinové chechtání se s kámoškou už ne. Pokud potřebujete uskutečnit delší soukromý hovor, jděte do kuchyňky, na chodbu nebo do zasedačky, pokud je prázdná. Uvědomte si, že vše nad rámec klikání na klávesy je vyrušení a rozptýlení pozornosti. Dále určitě zmiňte, že aromatická jídla by se měla jíst v kuchyňce. Vzhledem k nemožnosti větrat je pach jídla obtěžující. Je také důležité dbát na hygienu a čisté oblečení.

2. Vytvořte privátní zóny

Jsou dny, kdy ať děláte co děláte, slyšíte i trávu růst a vše vás ruší. Pokud ale máte v kanceláři privátní zóny, pak jste v pohodě. Privátka je takové menší místo se stolkem a židlí, kam se můžete na pár hodin zavřít a uniknout kancelářskému bzukotu.

3. Jděte ven

Možná si říkáte, že se kolegové mají, když si vyběhnou několikrát denně zapálit ven před kancelář. Nezáviďte a jděte taky. Neznamená, že když nekouříte, musíte celý den prosedět za počítačem. Čerstvý vzduch vám udělá dobře a prokrví se celé tělo. Lépe se vám bude pracovat.

4. Trénujte koncentraci

Mnoho zaměstnanců přichází do práce daleko dříve, než ostatní, aby si mohli v klidu udělat nějakou práci než ostatní dorazí. Určitě jste to také občas udělali. Zkuste se ale na problém podívat jinak. Vypůjčte si knihy a naučte se v mysli vypnout okolí a zaměřit se na činnost, kterou děláte. Kromě toho je také samozřejmě důležité, aby vás nevyrušovalo ani pípání notifikací z Facebooku a vrnící e-maily na telefonu.

5. Využijte technologie ve svůj prospěch

Pokud nepracujete v call centru, kde vaší náplní práce je komunikace s lidmi, pak si můžete dát na uši sluchátka. Nemusíte ale hned poslouchat hudbu. Můžete využít meditačních aplikací, kde jsou zvuky zurčícího potůčku, praskajícího ohně nebo tančících kapek deště. Zklidníte se a navíc neuslyšíte neustálé praskání kloubů vašeho souseda.

6. Ozvěte se

O tom, že jsou někteří lidé neohleduplní, jsme už mluvili. Je ale důležité se neschovávat a neutíkat. Určitě problém dotyčnému nadneste a požádejte ho, aby své chování či zvyklosti změnil. Bylo by samozřejmě lepší, kdybyste nebyli jediní, kterým zvyky dotyčného vadí. Bral by výtku vážněji.

7. Nechoďte do práce nemocní

Pokud onemocníte, vezměte si sickday nebo homeoffice a zůstaňte doma, ať nenakazíte ostatní. Ve velkém prostoru se bakterie šíří velmi rychle a ovlivní to životy nejen kolegů v kanceláři, ale i jejich rodin, na které se také bleskově přenesou.

Jestliže zjistíte, že vám práce v takovém prostoru nevyhovuje a přináší jen stres, pak jděte za nadřízeným. Pokud spolu nepřijdete na jiné řešení, začněte si hledat jinou firmu s běžnými kancelářemi.

Zdroj: www.modernifirma.cz / Použitý obrázek: Flickr.com